Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2016

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ εισήγηση για το Δ.Σ της ΟΣΕΑΔΕ

Εισήγηση για την πρόταση της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό

Το νέο σχέδιο της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό αποτελεί την ταφόπλακα για τον κοινωνικό χαρακτήρα της ασφάλισης, ολοκληρώνει το σχεδιασμό που υπήρχε εξαρχής για το ασφαλιστικό, νομιμοποιεί όλες τους προηγούμενους αντιασφαλιστικους νόμους και διατάξεις καθώς όχι μόνο αφήνει αναλλοίωτο τον πυρήνα τους άλλα τον αντιδραστικοποιεί ακόμα περισσότερο. Πρόκειται για έγκλημα διάρκειας που θα έχει συνέχεια.

Να πάρουμε υπόψη μας ότι αυτή δεν είναι η τελική πρόταση που θα έρθει στη Βουλή καθώς μετά τις διαπραγματεύσεις σύμφωνα με τις τοποθετήσεις που υπάρχουν από τα επιτελεία της τρόικας, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι δυσμενέστερο.

Προκλητικά η νέα κυβέρνηση αναφέρεται σε δικαιοσύνη και ισότητα για το ασφαλιστικό, χρησιμοποιεί τη γλώσσα και τα ίδια επιχειρήματα των προηγούμενων κυβερνήσεων, πατάει πάνω στις ήδη διαμορφωμένες μειώσεις για να πετσοκόψει ακόμα παραπέρα τις συντάξεις.

Στις 11 μειώσεις των συντάξεων που επικαλείται, υπάρχουν επιπλέον δυο μειώσεις με τους νόμους του καλοκαιριού (μειώσεις των συντάξεων υπέρ υγείας) και πλέον ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός με τον νέο υπολογισμό και τον επανυπολογισμό όλων των συντάξεων σε κυρία και επικουρική ασφάλιση, σε εφάπαξ, σε αναπηρικές συντάξεις και ΕΚΑΣ που θα μειώσουν παραπέρα και σημαντικά το λαϊκό εισόδημα.

Η κυβέρνηση που θα έδινε τη 13η σύνταξη το Δεκέμβρη 2015, με τον πιο επίσημο και τρανταχτό τρόπο μέσω του κειμένου ενταφιάζει το δικαίωμα στην 13η και 14η σύνταξη καθώς αναφέρει ρητά πως «το ποσό της κανονισθείσας κατά τα ανωτέρω σύνταξης καταβάλλεται ανά μήνα, δώδεκα φορές το χρόνο».

Δεν υπάρχει καμία αναφορά για τα ποσά που χάθηκαν όλα αυτά τα χρόνια, στην κατακρεούργηση των αποθεματικών (δεκαετία 60-70, χρηματιστήριο, Psi, ανακεφαλαιοποίηση). Είναι ουσιαστική και βασική πλευρά της αντιπαράθεσης. Χρειάζεται να αναδειχτεί το αίτημα για συνολική αποκατάσταση των απωλειών που είχαμε μαζί με τον αγώνα για να μην περάσουν οι νέες ανατροπές.

Η κυβερνητική προπαγάνδα αυτές τις μέρες κατασκευάζει στοιχεία που δείχνουν αυξήσεις. Σε μια μερίδα εργαζόμενων θα υπάρχουν αυξήσεις στις κύριες συντάξεις με βάση το σχέδιο της κυβέρνησης. Όμως το συνολικό ποσό που θα πάρουν αυτοί οι εργαζόμενοι μαζί με το ποσό των επικουρικών, θα είναι μικρότερο (σε αρκετές περιπτώσεις αρκετά) καθώς η σφαγή στις επικουρικές είναι άνευ προηγουμένου.

Πιο συγκεκριμένα:

1.    Υπάρχει πλέον προσωπικό ποσοστό αναπλήρωσης για τις συντάξεις! Δίπλα από την εθνική σύνταξη που υπολογίζεται στα 384 ευρώ, θα υπάρχει η αναλογική και κάθε εργαζόμενος θα διαφέρει από τον άλλον, θα έχει διαφορετικά κριτήρια και προϋποθέσεις για την ασφάλιση του, τη σύνταξη του. Στην ουσία είναι ένα πρόπλασμα για τη σταδιακή απεμπλοκή του κράτους και της εργοδοσίας από την ευθύνη τους για το ασφαλιστικό. Ο καθένας δηλαδή να είναι υπεύθυνος για την ασφάλιση του.

Οι συντάξιμες αποδοχές έχουν ως βάση όλο τον εργάσιμο βίο (μέρες ασφάλισης). Αυτό σημαίνει ότι όσο μεγαλύτερο είναι το εύρος που υπολογίζονται οι συντάξεις τόσο μικρότερος είναι ο μέσος όρος. Τα ποσοστά αναπλήρωσης ξεκινούν από 0.8% για τα πρώτα 15 έτη και φτάνουν στο 2% για τα 42 έτη και άνω. Το συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης αγγίζει μεσοσταθμικά το 62% για 42 χρόνια ασφάλισης (μαζί με την εθνική σύνταξη).

Τα ποσοστά αναπλήρωσης είναι σχεδόν βέβαιο ότι στην τελική τους μορφή θα είναι πιο κάτω ύστερα από τις διαπραγματεύσεις. Οι απαιτήσεις των «θεσμών» συμφώνα με δηλώσεις από τα επιτελεία τους, είναι για 45% ως 55%.

2.    Η μείωση των συντάξεων δεν αφορά μόνο τους νέους ασφαλισμένους που θα βγαίνουν στη σύνταξη από 1/1/2016 άλλα και τους νυν συνταξιούχους.

α) Σε αυτούς που βγαίνουν από 1/1/2016 οι μειώσεις υπολογίζονται από 5% ως 30%. Χρειάζεται να μελετήσουμε καλυτέρα τα δεδομένα παίρνοντας υπόψη μας αρκετές περιπτώσεις και κατηγορίες για να είμαστε πιο ακριβείς.

Όμως η συντριπτική πλειοψηφία των μελλοντικών συνταξιούχων όπως και το συνολικό ποσό που θα δίνεται για τις συντάξεις είναι δραστικά μικρότερο. Μεσοσταθμικά το ποσοστό μείωσης στις κύριες συντάξεις υπολογίζεται να είναι περίπου στο 15%. Υπάρχουν παραδείγματα που υπολογίζουν τις μειώσεις στις συντάξεις κατά 15% στις συντάξεις άνω των 750 ευρώ για τους νέους συνταξιούχους και περίπου 30% στις συντάξεις για όσους παίρνουν πάνω από 2000 ευρώ.

β) Οι νυν συνταξιούχοι θα έχουν ακριβώς τον ίδιο υπολογισμό στις συντάξεις τους όπως και οι μελλοντικοί συνταξιούχοι. Η διαφορά που υπάρχει βρίσκεται στο εξής. Αν ένας συνταξιούχος έπαιρνε σήμερα πχ 1100 ευρώ σύνταξη και με τον επανυπολογισμό θα παίρνει 1000 ευρώ, τα 100 ευρώ που χάνει βαφτίζονται ως «προσωπική διάφορα» και το ποσό αυτό θα συνεχίσει να το παίρνει για την επομένη 3ετια. Μετά μόλις ολοκληρωθεί το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, θα γίνεται συμψηφισμός των ποσών αυτών, δηλαδή θα υπάρχει ετεροχρονισμένη περικοπή για τους ήδη συνταξιούχους μετά την λήξη του προγράμματος.

Εδώ θέλει μια επιπλέον προσοχή καθώς το άρθρο 48 κρύβει παγίδα. Το άρθρο 48 του κυβερνητικού σχεδίου αναφέρει ότι έμπαινε και για το μισθολόγιο των Δημοσίων.
«Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2016, σε περίπτωση κατά την οποία το ποσό της εκδιδομένης σύνταξης υπολείπεται του ποσού της σύνταξης που θα εκδιδόταν κατά το προϊσχύσαν καθεστώς κατά ποσοστό άνω του 20%, το ήμισυ της υπό κρίση διαφοράς καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, με ανάλογη εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 15. Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2017 συνεχίζει να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά το ένα τρίτο (1/3) της διαφοράς, και επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2018 το ένα τέταρτο (1/4) της διαφοράς».

Τι λέει με απλά λόγια: Πως όσοι υποβάλουν αίτηση για σύνταξη από 1/1/2016, αν έχουν μείωση ως 20% σε σχέση με τη σύνταξη που θα έπαιρναν με το παλιό καθεστώς, θα επωμιστούν ολόκληρη τη μείωση. Δηλαδή αν έπαιρναν 1000 ευρώ και τώρα 800, θα χάσουν τα 200ευρώ. Οσοι έχουν μείωση πάνω από 20% θα έχουν τη μισή περικοπή για το ποσοστό άνω του 20%. Όσοι δηλαδή έπαιρναν 1000 ευρώ και τώρα έχουν μείωση 30% θα πάρουν για το 10% του επιπλέον ποσοστού το μισό δηλαδή από τα επιπλέον 100 ευρώ θα πάρουν πίσω τα 50ευρώ ως προσωπική διαφορά (750 ευρω). Αντίστοιχα Όσοι υποβάλουν αίτηση το 2017, θα έχουν τα 2/3 της μείωσης που υπερβαίνει το 20% και όσοι βγουν στη σύνταξη το 2018 θα έχουν τα 3/4 της μείωσης που θα υπερβαίνει το 20%.

γ) Υπάρχει άμεση μείωση και στους νυν συνταξιούχους. Μπαίνει ανώτατο πλαφόν των συντάξεων από τα 2.720 ευρώ που είναι σήμερα στα 2.200 – 2.400 ευρώ. Βέβαια, τα 2.720 ευρώ ανώτατη σύνταξη είναι το ονομαστικό ποσό της σύνταξης, καθώς με τις προηγούμενες  περικοπές το «καθαρό» ποσό κυμαίνεται περίπου στα 1.500 ευρώ.

3.    Για την εθνική σύνταξη

H Εθνική Σύνταξη ορίζεται στα 384 ευρώ κάθε μήνα. Η Εθνική σύνταξη βάσει της πρόβλεψης στο σχέδιο νόμου θα δίνεται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια για όσους έχουν τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι το ύψος της Εθνικής Σύνταξης θα αναπροσαρμόζεται κατ' έτος με υπουργική απόφαση, με βάση τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ. Θα είναι συνδεδεμένη με την ανάπτυξη, με αποτέλεσμα όσο αυξάνεται το ΑΕΠ τόσο να ακολουθεί ανοδική πορεία και το καταβαλλόμενο ποσό χωρίς όμως να υπάρχει ακριβής μαθηματικός τύπος που θα ορίζει τις αυξήσεις.

Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται η αναπροσαρμογή των συντάξεων στη βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους μόνο εφόσον προκύπτει αύξηση. Στο ν. 3863/2010 η αναπροσαρμογή μπορούσε να είναι και προς τα κάτω.

Είναι πιθανό, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, να έχουμε εθνική σύνταξη με τη συμπλήρωση 20 ετών ασφάλισης αντί για 15, ενώ για όσους έχουν συμπληρώσει μεταξύ 15 και 19 χρόνια, να δίνεται αναλογικό ποσοστό, πχ 15/20 της Εθνικής σύνταξης.

4.    Για τις επικουρικές

Οι περικοπές στις επικουρικές θεωρούνται δεδομένες με βάση τις δηλώσεις, τον προτεινόμενο υπολογισμό καθώς και το έλλειμμα του ΕΤΕΑ που υπολογίζεται στα  730 εκατ. ευρώ.

Το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει αντικατάσταση της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές από τον κανόνα βιωσιμότητας.

Με βάση αυτόν θα καταβάλλονται οι επικουρικές συντάξεις από το ΕΤΕΑ, για τους ασφαλισμένους από το 2014 και μετά και το ποσό θα διαμορφώνεται σύμφωνα με τα δημογραφικά δεδομένα. Για τους ασφαλισμένους έως και τις 31/12/2013, η επικουρική θα είναι το άθροισμα:
α) το τμήμα της σύνταξης που αντιστοιχεί στο χρόνο ασφάλισής τους έως 31/12/2014 υπολογίζεται με βάση ποσοστό αναπλήρωσης, το οποίο για κάθε χρόνο ασφάλισης αντιστοιχεί σε 0.45% υπολογιζόμενου επί των συντάξιμων αποδοχών εκάστου ασφαλισμένου, όπως αυτές υπολογίζονται και για την έκδοση της κύριας σύνταξης.
Εδώ χρειάζεται επιπλέον μελέτη και παραδείγματα άλλα στρογγυλοποιημένα και χοντροκομμένα που όμως δείχνει τις τάσεις, μπορούμε να δούμε το εξής:
Σήμερα η αναπλήρωση στις επικουρικές είναι 20%. Στα 35 έτη έχουμε 35χ0,45=15,75% αναπλήρωση. Δηλαδή υπάρχει καταρχήν μείωση 4.25%.
Αν ένας συνταξιούχος έχει 1000 ευρώ κυρία σύνταξη, παίρνει επιπλέον 200 ευρώ επικουρική με βάση το 20%. Με βάση τα νέα ποσοστά θα πάρει 157 ευρώ δηλαδή θα έχει μείωση 21,5%.
Να κρατήσουμε ως στοιχείο πως η πρόταση που υπάρχει από τους «θεσμούς» είναι για 0,33% αναπλήρωση.
β) το τμήμα της σύνταξης που αντιστοιχεί στο χρόνο ασφάλισής τους από 1/1/2015 και εφεξής υπολογίζεται σύμφωνα με τα ισχύοντα για τους ασφαλισμένους από το 2014 και μετά.
Με την πρόταση της κυβέρνησης φαίνεται ότι χάνονται επιπλέον παροχές που είχαν σχέση με επιδόματα κηδείας, κατασκηνώσεις κλπ

Τέλος να κρατήσουμε τα εξής που είναι εις βάρος των ασφαλισμένων:

1) Όσες συντάξεις είναι σε εκκρεμότητα που είναι χιλιάδες και αρκετών ετών, δε θα υπολογιστούν με το τι ίσχυε άλλα με το τωρινό ποσοστό αναπλήρωσης δηλαδή το 0,45%

2) Εισφορές που καταβλήθηκαν νόμιμα δεν επιστρέφονται

5.    Για τις ασφαλιστικές εισφορές

Στην πρόταση της κυβέρνησης προβλέπεται αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών μόνο στις επικουρικές συντάξεις. Όλα τα άλλα παραμένουν ως έχουν από το καλοκαίρι.

Η τελική πρόταση προβλέπει αύξηση των εργοδοτικών εισφορών στις επικουρικές κατά 1% και των εργαζομένων κατά 0,5% δηλαδή από 3%+3% θα γίνει 4%+3,5%. Η κυβέρνηση στην κοστολογημένη πρότασή της εκτιμά ότι το μέτρο αυτό θα αποφέρει ετήσια έσοδα ύψους 525 εκατ. ευρώ (375 εκατ. εργοδότες – 150 εκατ. ευρώ εργαζόμενοι).

Δηλαδή οι εργαζόμενοι έχουν έμμεση μείωση πληρώνοντας επιπλέον 150 εκατομμύρια ευρώ για τις συντάξεις τους.

Υπάρχει σχετική συμφωνία των εργοδοτικών οργανώσεων για μικρή και έκτακτη αύξηση των εισφορών, ύστερα από τη συνάντηση με τον Τσίπρα. Είναι πιθανό όμως είναι να μην προχωρήσει μέσα από τις διαπραγματεύσεις, γι αυτό και στην κυβερνητική πρόταση αν και δεν είναι διατυπωμένο, υπάρχουν σκέψεις για τη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος από τις τραπεζικές συναλλαγές κοκ


6.    Για το ΕΚΑΣ

Υπάρχει δραστική μείωση στο ΕΚΑΣ που θα έχει ζωή για ακόμα 3 χρόνια καθώς καταργείται το 2019. Τα νέα εισοδηματικά κριτήρια που μπαίνουν πετούν χιλιάδες συνταξιούχους εκτός. Επίσης παγιώνεται το 65ο έτος για να είναι κάποιος δικαιούχος με βάση την ηλικία.

Ως σήμερα τα όρια ήταν:

Από 0,00 μέχρι 7.715,65 ευρώ:230,00        .
Με τη νέα πρόταση το ποσό πάει στα 7.216,00
Από 7.715,66 μέχρι 8.018,26 ευρώ:172,50
Με τη νέα πρόταση από 7216 ως 7518
Από 8.018,27 μέχρι 8.219,93 ευρώ:115,00
Με τη νέα πρόταση από 7518 ως 7720
Από 8.219,94 μέχρι 8.472,09 ευρώ:57,50
Με τη νέα πρόταση από 7720 ως 7972

Δηλαδή πέφτουν τα όρια αναλογικά κατά 500 ευρώ σε κάθε διαχωρισμό, σε περίοδο συνεχούς τσεκουριού στις συντάξεις.

7.    Για τις αναπηρικές συντάξεις

Για τις αναπηρικές θέλει παραπέρα εξέταση καθώς φαίνεται ότι υπάρχουν σημαντικές μειώσεις. Πχ προβλέπεται για τους συνταξιούχους που λαμβάνουν μειωμένη σύνταξη λόγω αναπηρίας με ποσοστό 67% έως και 79,99% χορήγηση του 75% της εθνικής σύνταξης δηλαδή 270 ευρώ, και με ποσοστό από 50% έως και 66,99% εθνική σύνταξη στο 50% αυτής δηλαδή 182 ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό θα είναι η αναλογική σύνταξη (αν υπάρχει).

8.    Για το ενιαίο ταμείο

Θα υπάρχει ενιαίο ποσοστό αναπλήρωσης. Όλοι οι ασφαλισμένοι, ανεξαρτήτως ασφαλιστικού τομέα στον οποίο υπάγονται ή επαγγέλματος, θα έχουν το ίδιο ποσοστό αναπλήρωσης, εάν έχουν τα ίδια χρόνια προϋπηρεσίας και ανήκουν στην ίδια εισοδηματική κατηγορία.

Tο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μετονομάζεται σε Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και αποτελεί το μοναδικό φορέα παροχής κύριας κοινωνικής ασφάλισης. Στον ΕΦΚΑ εντάσσονται από 1.1.2016 όλοι οι υφιστάμενοι φορείς κύριας κοινωνικής ασφάλισης, σύμφωνα με όσα ειδικότερα ρυθμίζονται στο άρθρο 19, με την εξαίρεση του ΝΑΤ και του ΟΓΑ που διατηρούν αυτοτελή νομική προσωπικότητα για την άσκηση των μη ασφαλιστικών τους αρμοδιοτήτων (χρειάζεται να δούμε τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τους εργαζόμενους στα ασφαλιστικά ταμεία).

Δηλαδή θα υπάρχει οργανωτική ενοποίηση όλων των ασφαλιστικών ταμείων (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ,ΟΓΑ, ΕΤΑΑ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ) σε ένα φορέα κύριας ασφάλισης, με ενοποίηση των κανόνων παροχών των συντάξεων και είσπραξης των ασφαλιστικών εισφορών. Στο ταμείο αυτό θα ενσωματωθούν και όλα τα ταμεία που σήμερα χορηγούν το εφάπαξ.

Αντίστοιχα όλα τα επικουρικά ταμεία θα ενοποιηθούν κάτω από την «ομπρέλα» του ΕΤΕΑ. Για τα επαγγελματικά ταμεία δεν αναφέρεται κάτι επιπλέον.

9.    Το επίδομα αλληλεγγύης και υπερηλίκων ανασφάλιστων

Μέσα από αρκετούς όρους και προϋποθέσεις, το ποσό υπολογίζεται στα 360 ευρώ δηλαδή στο ποσό που έχει προβλεφθεί απ’ το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και με βάση τον προϋπολογισμό θα έχει εφαρμογή από τον Απρίλη του 2016 ως υποκατάστατο κοινωνικών επιδομάτων που θα καταργούνται.

10.                       Ε.Δ.Α.Π.ΑΣ.Ο. Α.Ε.

Στην πρόταση της κυβέρνησης υπάρχει η σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας με επωνυμία «Εταιρεία Διαχείρισης της Ακίνητης Περιουσίας Ασφαλιστικών Οργανισμών Α.Ε.» και συνοπτικά «Ε.Δ.Α.Π.ΑΣ.Ο. Α.Ε.»

Στην ουσία τέτοιες πρωτοβουλίες αποτελούν ξαναζεσταμένο φαί. Αν και δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο στην πρόταση αυτή αλλά και για τους κοινωνικούς πόρους αναφέρουν πως θα επανέλθουν.

Οι εξαγγελίες για την ίδρυση ταμείου εθνικού πλούτου για την ενίσχυση της κοινωνική ασφάλισης θυμίζουν παλιότερες υποσχέσεις και νόμους των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, προετοιμάζουν την συνέχιση της απαλλαγής της εργοδοσίας και του κράτους τους για την χρηματοδότηση της κοινωνικής Ασφάλισης. Ανάλογες προτάσεις προβάλλουν ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ.

Στο ζήτημα των πόρων, και η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αρνείται να πει το βασικότερο: Να πληρώσει η μεγαλοεργοδοσία και το κράτος της. Προτείνει «Κοινωνική ρήτρα στα δημόσια έργα», που δήθεν θα επιβαρύνεται ο εργολήπτης, που όμως, όπως πάντα γίνεται, πάλι θα μετακυληθεί στα λαϊκά στρώματα (π.χ. διόδια), «Κοινωνική ρήτρα επί της δημόσιας ακίνητης περιουσίας», που προφανώς πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί για να αποδώσει, όπως το ίδιο υποκρύπτει και με την πρόταση για «την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας». Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για «ειδικό φόρο συμμετοχής στα τυχερά παιχνίδια, λαχεία, προπό, καζίνο και πρόσθετο φόρο στις επιχειρήσεις τυχερών παιχνιδιών σημαίνει οι συντάξεις να εξασφαλίζονται από τη ρουλέτα».

Καταληκτικά, στις παρεμβάσεις μας, στα προπαγανδιστικά υλικά, στην παρέμβαση μας στους εργαζόμενους , χρειάζεται να πιάσουμε την άμεση σχέση που υπάρχει μεταξύ μισθών και συντάξεων. Ότι η πάλη σήμερα των εργαζόμενων για αυξήσεις στους μισθούς,  με υπογραφή συλλογικών συμβάσεων είναι αγώνας που συνδέεται άρρηκτα με την αύξηση των συντάξεων. Είναι η ουσία της αντιπαράθεσης με τον ταξικό αντίπαλο και τον εργοδοτικό και κυβερνητικό συνδικαλισμό, με τις βαριές ευθύνες που του αναλογούν.

Επίσης χρειάζεται σύνδεση με τα μέτρα που πέρασαν το προηγούμενο διάστημα δηλαδή η κατακόρυφη αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και τα γενικά πλέον όρια στα 67 έτη ή στα 62 με 40 χρόνια ασφάλισης. Πχ στο κείμενο υπάρχουν τα πέναλτι δηλαδή το ποσό της εθνικής σύνταξης θα μειώνεται κατά 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται για τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης. 

Θέλει προσοχή η προπαγάνδα που διαχωρίζει εκ νέου παλιούς και νέους ασφαλισμένους με βάση το 2016. Οι μειώσεις είναι ενιαίες και πλήττουν τους πάντες, παρά τα τερτίπια που χρησιμοποιούνται.

Με την ανεργία που έχει ριζώσει στο 25%, με την αντίστοιχη μαύρη εργασία σε υψηλά επίπεδα, με εργασιακές σχέσεις λάστιχο ο σημερινός 20αρης, 30αρης ακόμα και 40αρης θα έχει πολύ μικρό ποσοστό αναλογικής σύνταξης (τα πρώτα 15 χρόνια είναι με συντελεστή 0,8 δηλαδή 12%). Με υπολογισμένο το σύνολο του εργάσιμου βίου και μισθούς στα 586 και στα 511 ευρώ, η σύνταξη θα βγαίνει κοντά στα 450 με 600 ευρώ για ένα πολύ μεγάλο τμήμα της σημερινών εργαζόμενων.

Θεωρούμε την ασφάλιση δικαίωμα ! Πιστεύουμε ότι σήμερα υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις και οι δυνατότητες , λόω της ασύγκριτα υψηλότερης παραγωγικότητας σε σχέση με προηγούμενες 10ετίες , να μειωθούν δραστικά τα όρια συνταξιοδότησης και ο χρόνος εργασίας , να αυξηθούν  ταυτόχρονα οι μισθοί , οι συντάξεις , να διευρυνθούν οι παροχές Υγείας , Πρόνοιας , τα κοινωνικά δικαιώματα.
Αγωνιζόμαστε για δημόσια , καθολική , υποχρεωτική Κοινωνική Ασφάλιση, για την οικοδόμηση ενιαίου συστήματος που περιλαμβάνει τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα , τις υπηρεσίες πρόληψης και αποκατάστασης της υγείας , τις παροχές και υπηρεσίες Κοινωνικής Πρόνοιας. Είμαστε ριζικά αντίθετοι σε κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της κοινωνικής ασφάλισης , όπως επίσης διαφωνούμε με τη δραστηριότητα ασφαλιστικών εταιρειών σε τομείς που καλύπτει η κοινωνική ασφάλιση.

Με πυρήνα αυτήν τη θέση απλώνουμε ένα δίχτυ αιτημάτων και καλούμε τους εργαζόμενους και όλα τα κοινωνικά στρώματα που πλήττονται από αυτά τα μέτρα της κυβέρνησης ,  να τα υιοθετήσουν.   
Δεν πρέπει σήμερα να υπάρχει αίτημα που να βρίσκεται πιο κάτω από την αποκατάσταση της απώλειας των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων.  Δεν πρέπει να υιοθετήσει κανείς την άποψη της κυβέρνησης ότι έγινε - έγινε και να πούμε περασμένα – ξεχασμένα !

Παράλληλα με τα αιτήματα που βάζουν στο επίκεντρο την κάλυψη των απωλειών που είναι ζήτημα πρώτης γραμμής , ως εργαζόμενοι πρέπει να υιοθετήσουμε χωρίς ταλαντεύσεις , τις εξής πλευρές όσον αφορά το ασφαλιστικό. 
1.     Η φροντίδα για την Υγεία , την Πρόνοια , τις συντάξεις , η προστασία του εργαζόμενου στο χώρο δουλειάς , είναι δικαίωμα του λαού, βασικό συστατικό της ανάπτυξης και της κοινωνικής προόδου. Η κοινωνική ασφάλιση δεν είναι ατομική υπόθεση του κάθε μέλους της κοινωνίας ξεχωριστά,
2.     Η δυνατότητα παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών , που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις , μπορεί να γίνει πραγματικότητα μόνο όταν η Κοινωνική Ασφάλιση είναι υπόθεση του κράτους , με κριτήριο την κάλυψη των συνεχώς αυξανόμενων λαϊκών αναγκών.
3.      Πρόληψη , η προστασία της υγείας και η περίθαλψη είναι υπόθεση ενός αποκλειστικά δημόσιου – δωρεάν συστήματος Υγείας με κατάργηση του κλάδου Υγείας των ασφαλιστικών ταμείων , που θα χρηματοδοτείται πλήρως από το κράτος και θα παρέχει ισότιμα , χωρίς διακρίσεις , υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε όλους .
4.     Η πρόληψη , η προστασία και η αποκατάσταση της υγείας , η φροντίδα για τη μητέρα και το παιδί, τα άτομα με ειδικές ανάγκες , τους ηλικιωμένους , τους χρόνια πάσχοντες , δεν μπορεί να είναι πεδίο εκμετάλλευσης και κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.  Απαιτείται η κατάργηση της ιδιωτικής και κρατικής επιχειρηματικής δραστηριότητας.  
Τέλος, υπάρχει σημαντική και πρόσφατη εμπειρία από το καλοκαίρι που πρέπει να την αξιοποιήσουμε. Δηλαδή να εξηγήσουμε στους εργαζόμενους τι σημαίνει η τωρινή πρόταση της κυβέρνησης, τι θα σημαίνει η μελλοντική πρόταση των ΕΕ-ΔΝΤ ώστε να μην υπάρχει εγκλωβισμός ανάμεσα σε δύο πολύ αρνητικές-αντιδραστικές προτάσεις που θα έχουν ελάχιστες διαφοροποιήσεις όχι ως προς τον πυρήνα που σε αυτόν υπάρχει απόλυτη σύμπνοια αλλά σε επιμέρους πλευρές.


Αθήνα 12-01-2016   Αντώνης Θεοχάρης